Peltibanaani

Tarinoita museohelmien takaa

Joulukuussa 1954 Saksassa moottoripyörien ja mopojen ajokorttisääntelyä muutetaan, minkä seurauksena kaksipyöräisiä voitiin ajaa luokan 1 ajokortilla vain 50 cm3:n tilavuudesta alkaen. Tämä aiheutti voimakkaan oston laskun.

Siitä taas oli seuraus, että pienet valmistajat yrittivät kaikin
keinoin alentaa myyntihintojaan ja sitä kautta tullakseen suurimaksi ja pärjätäkseen markkinoilla. Tässä epäonnistuttiin.

Marraskuussa 1958 kolme valmistajaa (DKW, Victoria ja Express) Dr. Burkartin johdolla yhdistyvät ja perustetaan Zweirad Union AG. Lähdettiin valmistamaan kahta DKW mopo- ja moottoripyörämallia, neljää Victoria mopoa ja kahta Express mopomallia, sekä polkupyöriä.

Kokonaan uusi malli, uudella moottorilla, julkaistiin sitten vuonna 1960. Niin sanottuun ”peltibanaani” malliin oli haettu vaikutteita
Amerikan automuotoilusta, sekä avaruusajasta ja tällä mallilla meinattiin ottaa haltuun mopomarkkinat maailmalla.

Näitä alettiin valmistaa samaa mopoa kolmella tuotenimellä, erona ainoastaan väritys.

  • DKW Humel oli harmaa/valkoinen/kromi
  • Victoria Sputnik oli sininen/valkoinen/kromi
  • Express Kavalier oli punainen/valkoinen/kromi

Olen myös törmännyt poikkeaviin värityksiin erimalleissa.

Moottori vaihtoehdot oli 115/48 2HP ja 155/48 4,2 HP , eli vaikka Saksassa nämä oli mopoja , meillä 155/48 malli rekisteröitiin
moottoripyöriksi ja tässä oli 3 vaihteinen vaihteisto jalkavalitsimella. Valmistus kesti 1961 -1963. Valmistusmäärät olivat 115/4 13551 kpl ja 155/48 13345 kpl.

Minkä vaiheiden kautta tämä peltibanaani päätyi museolle? Tule kuulemaan lisää!